Wrz
29

Home Staging – nowa moda na polskim rynku mieszkań

Okres dekoniunktury na rynku nieruchomości sprawił, że popularne zaczęły być usługi pomagające dobrze sprzedać mieszkanie. Na plan pierwszy wysuwa się tu Home Staging, czyli takie przearanżowanie mieszkania, które wydobędzie jego zalety, a zamaskuje wady. Na polskim rynku pojawia się coraz więcej firm, świadczących tego typu usługi.

Home staging jest od wielu lat bardzo popularny w USA. U nas to ciągle nowość – jednak – jak mówiliśmy, w okresie spowolnienia popytu wszelkie działania, które pomagają zwerbować klientów są w cenie. Przypomnijmy, że stawki za metr kwadratowy mieszkań z rynku wtórnego w praktyce wróciły do poziomów z początku 2007 roku, czyli okresu jeszcze przed boomem rynkowym. Obecnie co prawda popyt rośnie, ale mimo wszystko o dobrą cenę warto zadbać – najlepiej tak przygotowując mieszkanie, by odwiedzający je klient był pod wrażeniem.
REKLAMA

Wcale nie trzeba tu robić generalnego remontu. Czasem wystarczą proste zmiany, które poprawią postrzeganie nieruchomości. Zmiana oświetlenia, czy przesunięcie mebli może wpływać na wrażenie, że optycznie mieszkania są większe. Przemalowanie ścian spowoduje większą harmonię kolorystyczną, a dodatkowe gadżety, takie jak ładny bukiet kwiatów na stole, koszyk owoców itp. – ocieplą i urozmaicą przestrzeń.

W praktyce działanie Home stagerów wygląda następująco: na początek pracownik takiej firmy odwiedza mieszkanie, mierzy je i wykonuje pełną dokumentację fotograficzną. Wizyta może być zakończona jednorazowymi poradami i sugestiami na miejscu, bądź przygotowaniem pełnego raportu, wraz z kosztorysem i planem zmian, które nadadzą nieruchomości bardziej wyjątkowy charakter.

Klient, po zapoznaniu się z raportem, może się zdecydować, że prace przeprowadzi samodzielnie, bądź też za pośrednictwem firmy od Home Stagingu. Wtedy ustala się koszty, które najczęściej wynoszą równowartość 2 lub 3 m kw. mieszkania (stawki po jakiej klient chce sprzedać nieruchomość).

Proste zabiegi zwiększające atrakcyjność zajmują do tygodnia. W tym czasie przesuwa się meble, dokupuje drobne elementy wyposażenia, sprząta, zmienia oświetlenie itp. Jeśli nieruchomość wymaga większych zmian, wtedy termin to maksymalnie miesiąc.

Czym zajmują się Home Stagerzy? Przegląd ofert tego typu z różnych miast pokazuje, że zakres jest bardzo szeroki. Niektóre firmy nie tylko ulepszą nasze mieszkanie, ale są gotowe nawet zrobić mu stronę internetową, czy nadzorować proces sprzedaży i prezentować lokal klientowi.

Różne są nie tylko zakresy prac, ale i ceny. Jedna z wrocławskich firm oferuje podstawową wizytę i raport w cenie 200 zł. Co wchodzi do zakresu ewentualnych przeróbek? – „Nasze działania z reguły polegają na: „odgraceniu” i posprzątaniu, „przeorganizowaniu”, ponownym, funkcjonalnym urządzeniu, zneutralizowaniu, naprawach, korektach oświetlenia pomieszczeń, malowaniu ścian, fug, mebli, armatury przerabianiu i odświeżaniu elementów wyposażenia kreatywnym nadaniu niepowtarzalności i stylu Na koniec radzimy jak prowadzić prezentację domu i rozmawiać z potencjalnym kupującym, by zwiększyć szanse na sprzedaż. Otrzymujesz także nasz poradnik”.

Inna firma, z Gdańska za podstawową poradę i raport „skasuje” 350 zł. Kolejne 400 zł będzie kosztować profesjonalna sesja zdjęciowa już po dokonaniu przeróbek. Gdy klient zdecyduje się na przeprowadzenie zmian za pośrednictwem firmy, kosztorys ustalany jest indywidualnie.

W Krakowie jedna z firm typu Home Staging również za 350 złotych przygotuje raport i projekt zmian. Późniejsze działania oferowane są w pakietach, w zależności od oczekiwań klientów. Drobne zmiany – przygotowanie mieszkania na szybko (usługa last minute), gdzie korzysta się z elementów wyposażenia będących już w mieszkaniu, dostarczając jedynie z zewnątrz dodatkowe elementy upiększające takie jak kwiaty czy owoce, kosztuje od 900 zł. Pakiet standardowy, czyli zakup nowych elementów wyposażenia, nadzór pracy wykonawców itp. to już koszt 1800 zł. Pakiet Premium, z asystą sprzedażową, stroną internetową nieruchomości i dodatkowymi usługami jest wyceniana indywidualnie.

Najdroższe usługi Home Staging napotkamy oczywiście w Warszawie. Jedna z tamtejszych firm wyliczyła sobie opłatę za jednorazową poradę w wysokości 250 zł. Jeśli ma z tego powstać raport będzie to już 650 zł, a ewentualne przeróbki realizowane przez firmę wyceniane są na około 3 proc. wartości mieszkania. Biorąc pod uwagę, że na warszawskim rynku wtórnym przeciętne ceny wynoszą około 7,5 tys. zł za metr, klient będzie musiał na lifting wyłożyć około 22 tysięcy złotych.

Czy warto decydować się na Home Staging? Wiele zależy od ceny jaką chcemy uzyskać i klienta, w jakiego celujemy. Należy też pamiętać, że w księgarniach i Internecie nie brak poradników o tym jak urządzić mieszkanie, jak je upiększyć i dobrze sprzedać. Nie jest to wiedza specjalnie wyszukana. Home Staging może być jednak dobrą opcją dla osób, które chcą wysoko sprzedać mieszkanie, ale nie mają zbyt dużo czasu na poprawianie jego standardu. Warto natomiast na pewno „zasięgnąć języka’ na temat firmy, na którą się zdecydujemy i uważnie sprawdzić jej referencje i portfolio.

Źródło: http://biznes.onet.pl/wiadomosci/analizy/analizy-rynku-nieruchomosci/home-staging-nowa-moda-na-polskim-rynku-mieszkan/qx9qwy